Eco Step 1

Podsumowanie projektu Erasmus+ "Eco Steps through Europe – Step 2"

W roku szkolnym 2023/2024, I Liceum Ogólnokształcące w Głownie zrealizowało kolejny etap projektu Erasmus+ “Eco Steps through Europe – Step 2″, tym razem kierując się ku Francji i Niemcom. Dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej uczniowie mieli okazję do poszerzenia swoich horyzontów zarówno w zakresie edukacyjnym, jak i kulturowym, a wszystko to w ramach mobilności zagranicznych. Projekt miał na celu rozwój kompetencji kluczowych uczniów i kadry pedagogicznej, obejmując m.in. wielojęzyczność, kompetencje cyfrowe i ekologiczne, a także społeczne, osobiste
i zawodowe.
 

 

„Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej. Wyrażone opinie i poglądy są wyłącznie osobistymi stanowiskami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko Unii Europejskiej lub podmiotu przyznającego wsparcie. Unia Europejska oraz podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.

„The project is financed by the European Union. The opinions and views expressed are solely the personal views of the authors and do not necessarily reflect the position of the European Union or the entity granting support. The European Union and the grantor are not responsible for them.”

Mobilność we Francji

Pierwsza mobilność, skierowana do Francji, odbyła się w dniach 819 kwietnia 2024 r. i objęła 20 uczniów z klas I, II i III oraz 3 nauczycieli w roli opiekunów. Uczestnicy zostali podzieleni na cztery grupy tematyczne: naukowcy, informatycy, humaniści i aktywiści, w zależności od ich zainteresowań i umiejętności. 

Podczas 10 dni zajęć merytorycznych uczniowie uczestniczyli w różnorodnych warsztatach i lekcjach, które miały na celu rozwijanie ich umiejętności w zakresie specjalistycznego słownictwa ekologicznego w języku angielskim, tworzenia postów oraz dyskusji o rezerwatach przyrody i ekologicznych wyzwaniach. Zajęcia były realizowane wspólnie z francuskimi rówieśnikami w szkołach partnerskich Agricampus – Le lycée des Arcs sur Argens i Agricampus, Le lycée d’Hyère. Ważnym elementem programu były także warsztaty terenowe, m.in. w Parku Phoenix oraz Parc Naturel du Verdon, które pomogły uczniom zrozumieć znaczenie ochrony środowiska naturalnego. Kolejne dwa dni przeznaczono na realizację programu kulturowego. 

podział uczestników względem indywidualnych zainteresowań i kompetencji

HUMANIŚCI

Ich serca biją dla literatury i sztuki! Humaniści są wszechstronnie uzdolnionymi jednostkami, które kochają tworzenie i analizę tekstów. Pod opieką pani Katarzyny Krzemieniewskiej-Szulc, doskonalą swoje umiejętności w pisaniu i interpretacji tekstów, przygotowując się do pełnienia roli kreatywnych narratorów na blogu projektowym.‬

INFORMATYCY

Zapaleni entuzjaści nowoczesnych technologii! Informatycy eksplorują świat cyfryzacji, doskonaląc się w korzystaniu z różnorodnych aplikacji i narzędzi cyfrowych. Dzięki wsparciu pani Anny Rakowskiej, zwiększają swoje umiejętności w obszarze technologii informacyjnej, przygotowując się do wykorzystania ich podczas mobilności.‬

nAUKOWCY

Pasjonaci środowiska i poszukiwacze wiedzy! Naukowcy zgłębiają tajniki przyrody i ekologii, ucząc się, jak efektywnie działać na rzecz ochrony środowiska. Pod czujnym okiem pani Marty Polit-Wawrzyn, zdobywają wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji projektowych celów związanych z ochroną planety.‬

AKTYWIŚCI

Dusze towarzystwa gotowe na zmiany! Aktywiści angażują się w działania na rzecz społeczeństwa, rozwijając swoje kompetencje obywatelskie i medialne. Pod opieką pani Anny Rakowskiej, stają się proaktywnymi obywatelami Europy, gotowymi na podejmowanie inicjatyw społecznych na wielu płaszczyznach.‬

Grupowa Mobilność
w Niemczech

Kolejna mobilność, tym razem do Niemiec, miała miejsce w dniach 4 7 czerwca 2024 r. Wzięło w niej udział 10 uczniów z klas II i III oraz 2 nauczycieli. Uczniowie realizowali program edukacyjny w szkole partnerskiej Manfred-von-Ardenne-Gymnasium w Berlinie. Współpracując z niemieckimi rówieśnikami, młodzież miała okazję do pracy nad projektami związanymi z ekologicznymi rozwiązaniami i różnicami kulturowymi. 

W trakcie intensywnych 4 dni zajęć, uczniowie pracowali nad tworzeniem dwujęzycznych wpisów blogowych, które skupiały się na ekologicznych praktykach i edukacji ekologicznej w Berlinie. Uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami i pomysłami, jednocześnie porównując systemy edukacyjne obu krajów. 

Program kulturowy

Po zajęciach merytorycznych uczniowie uczestniczyli w bogatym programie kulturowym. We Francji przeznaczono na to dwa dni. Uczniowie odwiedzili Niceę, Monte Carlo i Eze, a w Niemczech poznawali Berlin, zwiedzając jego najważniejsze zabytki, takie jak Brama Brandenburska, Checkpoint Charlie i Wyspa Muzeów. Program kulturowy pozwolił uczniom na zanurzenie się w różnorodność kulturową, poznanie lokalnej historii i tradycji oraz nawiązanie nowych przyjaźni. 

 

Rezultaty merytoryczne

Uczniowie zaangażowani w projekt wypracowali szereg rezultatów, zarówno materialnych, jak i niematerialnych. Powstały wartościowe wpisy blogowe, które można znaleźć na stronie internetowej projektu. Wpisy te dokumentują wiedzę zdobytą na temat ekologii, różnorodności kulturowej oraz rozwiązań ekologicznych w obu krajach. Dodatkowo, uczniowie rozwijali umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi cyfrowych, takich jak programy do obróbki zdjęć i wideo, oraz narzędzia do tworzenia i zarządzania treściami online. 

Do niematerialnych rezultatów należą wzrost kompetencji kluczowych uczniów, takich jak krytyczne myślenie, kreatywność, współpraca i komunikacja (umiejętności 4C’s), a także rozwój osobisty, samodzielność i pewność siebie. 

Podsumowanie

Projekt “Eco Steps through Europe – Step 2″ był wyjątkową okazją dla uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Głownie do rozwoju edukacyjnego i kulturowego. Dzięki wsparciu Unii Europejskiej, uczniowie zdobyli nie tylko nowe umiejętności, ale także zyskali niezapomniane doświadczenia, które będą miały wpływ na ich dalszą edukację i życie zawodowe. 

Całą relację z mobilności można prześledzić na naszym fanpage projektowym.     ODWIEDŹ PROFIL

 

Zobacz materiały upowszechniające naszą mobilność

Plakat podsumowujący

All right reserved